klanten tellen

 

Met een klanten teller kun jij je winkel efficiënt runnen. Het is namelijk belangrijk om te weten hoeveel mensen er in jouw winkelfiliaal komen en hoeveel daarvan ook daadwerkelijk iets kopen. Zo kun je bijvoorbeeld antwoord krijgen op vragen waarom de omzet in het ene filiaal laag is ten opzichte van een ander filiaal waar net zo veel mensen komen. Door concreet te meten kun je verschillende testen uitvoeren, vergelijkbaar met een webwinkel. Klanten tellen kan je helpen om de winst te verhogen.

 

Meer betalende klanten

 

Voor de performance van de winkel hanteren veel retailers de omzet als graadmeter. Een winkelpunt is tegenwoordig echter veel meer dan alleen een verkooppunt. Door de sterke aanwezigheid van online shopping zijn winkels tegenwoordig ook ambassades van een merk en showrooms. Het is niet alleen belangrijk hoeveel er wordt verkocht in de winkel, maar ook hoeveel mensen er binnen komen om een kijkje te nemen. Dit is weliswaar geen rechtstreekse indicator voor de winst, maar kan wel van invloed zijn. Door het verkeer te meten weet je hoe een filiaal het op jaarbasis doet, eventueel in vergelijking met andere filialen. Ook zie je welk effect het heeft als je bijvoorbeeld de etalage anders in richt of je producten op een andere manier presenteert. Doordat je weet hoeveel mensen binnen komen en hoeveel mensen wat kopen kun je hier een conversiepercentage aanhangen. Gaat deze omhoog? Dan heb je meer betalende klanten.

 

Personeel optimaal inzetten

 

Op basis van de klanten teller kun je bijvoorbeeld extra personeel inzetten tijdens de drukke tijden of merk je dat je met wat minder personeel af kunt tijdens de ‘daluren’. Ook maakt deze informatie het mogelijk om bijvoorbeeld de openingsuren aan te passen, personeel te beoordelen en kun je gerichte marketing acties voeren. Klanten tellen zorgt dus niet alleen voor meer inkomen, maar kan er ook voor zorgen dat je bespaart op de kosten.

 

Hoe werkt klanten tellen?

 

Er zijn verschillende systemen die jij kunt implementeren om klanten te tellen. De meest gebruikte manier is een geïntegreerde klanten teller in anti-diefstal antennes van de beveiligingspoortjes. Ook is het mogelijk om een draadloos stand-alone systeem aan te schaffen of om klanten te tellen via een digitale camera. Het is ook mogelijk om het systeem te integreren met het kassasysteem of POS. Hierdoor krijg je als manager inzicht in de conversieratio van jouw winkel én iedere verkoper. Online bekijk je de gegevens in een overzichtelijk dashboard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *